søndag den 1. maj 2016

Beskæringskursus.

I går var der dømt frikvarter og tid til læring i selskab med en flok haveglade mennesker, der delte ud af deres erfaringer med deres haver. Haveselskabet havde arrangeret kursus hos min nabo Hans. Vi blev undervist af Ib Erbs fra Vojens i hvordan vi skulle beskære træer i vores haver og hvordan man laver bonsai træer. Til alt held var vejret med os og solen skinnede..  
 
 
Der blev klippet mange grene af, så jeg fik lov til at samle nogle få ind, til at have stående i vaser. Her er det sure kirsebær grene, som pynter i lysthuset.
 
 
Ib startede med at fortælle om hvor vigtigt det er, at have sin saks slebet, ligesom det også gælder resten af de redskaber man bruger til at beskære sine træer og buske. 
Det bliver så meget nemmere at klippe, og dermed også få et rent snit.
 

Derfor var første øvelse at vi alle skulle slibe vores redskaber med en fil.
 

 
Så gik Ib i gang med at klippe! Det gav et helt sug i maven på mig, for der blev "gået til makronerne". Væk med alle de grene der krydser over hinanden, væk med alt det der tager lyset væk fra træets stamme, så grenene får luft og lys, også inde ved stammen af træet, væk med alt der vokser nedad!
 
 
Hvis en lidt større gren klippes af , så gnub den med lidt jord. Da der findes bakterier i jorden, som skaber en helingsproces på træet.
 
 
Vi klippede og spurgte imens, hvordan med den her gren, skal den også væk. Jeg mener englænderne siger: "learning by doing". Det var godt Hans havde flere træer vi kunne øve os på.
 
 
Det yderste træ til højre i billedet, er det træ, som har været på de tidligere billeder. Jeg tænker at det bliver tydeligt at se det er tyndet ud og det ser harmonisk ud nu. Det giver ikke så mange æbler i år, men dem det giver bliver store og flotte. 
 
 
Så gik vi videre til den japanske have, som Hans har lavet. Der lærte Ib os om hvordan både klipning, opbinding og andre former for tilretning at grene på træerne kan gøres.
 
 
Her har Ib bundet en særlig form for kobbertråd omkring en lille fyr busk, for at tvinge den til at vokse i en bestemt retning. Det var en dejlig berigende og lærerig dag med godt selskab.

7 kommentarer:

  1. Spændende indlæg og spændende foredrag, der gad jeg godt have været med.
    Tak for du deler Merete, du har mange detaljer med.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Tak for de fine ord. I kan arrangere, at Ib kommer og holder foredrag for jer om beskæring, hvis der er en, som har mod til at lægge have og træer til... :-) Mojn

      Slet
  2. Åh ja at beskære er en stor sag, jeg har i hvert fald svært ved det, jeg ved at der er flere træer og buske her i haven som burde have en tur, men... jeg synes det er svært
    Så man burde jo også melde sig til et kursus af den art.
    Tak for dine beskrivelser af hvad man skal være opmærksom på når der beskæres
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten, som Ib sagde det vokser jo ud igen... Men jeg kan også mærke, at det til tider er næsten grænse overskridende at klippe... :-) Men vi får det vel lært med tiden. Kærligst Merete

      Slet
  3. Spændende indlæg. Jeg kunne godt bruge sådan et kursus, har altid lidt svært ved at klippe i tingene, og når jeg klipper føler jeg mig ganske usikker, for vil jo ikke ødelægge noget;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Jeg lover dig, det var også med bævende skridt jeg klippede først, men mottoet var: " Er du i tvivl, så klip!" Så hermed videre givet, sæt i gang... :-) Kærligst Merete

      Slet