torsdag den 12. maj 2016

Mælkebøtter

Min store datter siger : "Mælkebøtter er blomster der plantet på det forkerte sted,
især når de står i mors græsplæne"!
 
 
 Men da vi her på gården gerne vil være rummelige og give plads til forskellige meninger og holdninger, så er diskussionen om mælkebøtter i græsplænen for længst overstået. Der er mælkebøtter i græsplænen! Mange mælkebøtter!
 
 
 Jeg samler gerne en spandfuld mælkebøtter til mine høns hver dag, lige fra mælkebøtterne kommer op af jorden i det tidligste forår. Lige så lidt hjælper det, og sprøjte mod dem, det vil jeg ikke.
 Hellere udnytte dem til hønsene og mælkebøttesirup. Opskriften er Her
 

Her er det færdige produkt fyldt på glas. Nogen vil sikkert spørge, hvad spiser man det til? Både til den frisklavede flødeis i denne varme, til lidt frisk frugt sommeren over, men også til den gode smagfulde skimmelost/ost. 
 

 
Sæt i gang, det er ganske nemt og morsomt at hygge med. God appetit :-)
 
 

9 kommentarer:

  1. Ja mælkebøtter den må man leve med - de er der hvor de vil være. Sidste år lavede jeg også sirup af mælkebøtter, men de havde ikke den store succes - ja jeg fik endda at vide at jeg bare skulle holde mig til Rabarberkompot/grød/kage/marmelade :-) Så jeg behøver ikke at gentage den med mælkebøtten igen :-) Men godt du fodrer høns med mælkebøtter dem kan se sikkert lade rigtig godt endda :-)
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten. Det lyder nu også lækkert med nogle af de andre ideer som rabarber grød/kage/marmelade. Det er da hyggeligt at gå og lave selv, og bagefter spise. Jeg tror der er afsætning på det meste her på gården, så sig til hvis du har for meget ha,ha.. Kærligst Merete

      Slet
  2. Hej Merete
    Det ser fantastisk ud...sikken lækker farve sirup'en har...Det ligner ny-slynget lynghonning, som også smager fortræffeligt.
    Kh. Ingeborg

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Ingeborg. Jeg må med skam indrømme at det først er sommer her, når de første danske jordbær er plukkede/købt og vi kan få ny slynget honning til, uhmmmm. Mine forældre er biavlere, og vi nyder i den grad at få leveringer af honning fra dem året rundt. Når nu at der bliver lidt mere tid, så tror jeg at der skal være plads til et bistade eller 2 her på gården, jeg tror slet ikke vi kan undvære honningen :-) Rigtig god pinse. Kærligst Merete

      Slet
  3. Kære Merete.
    Sikke dog en fantastisk ide. Mælkebøtte sirup. Ej det må altså prøves.
    Helt fantastisk at forestille sig på den hjemmelavede is.
    Her har vi alle mulighed for at være med. For hvem ejer ikke mælkebøtter.
    Tusind tak for den fantastiske ide.

    Rigtig smuk pinse
    Charlotte

    SvarSlet
  4. Kære Charlotte. Jeg vil ikke tage æren for ideen med mælkebøtterne, det var Anette ( fru Pedersens have) der viste hvordan det skulle laves sidste år. men der nåede jeg slet ikke at være med. Dejligt at have nået det i år. Når vi nu ikke kan undgå de skønne gule blomster, så lad os da udnytte dem i stedet til lidt godt :-) Go pinse. Kærligst Merete

    SvarSlet
  5. Din datter har ret for der er da ikke noget så smukt som en mælkebøttemark i blomst. Det ville da være synd for dine høns at sætte kampen ind mod mælkebøtter i græsplænen og så er det også smart at udnytte dem til spisning. Opskriften vil jeg notere mig og din sirup ser i hvertfald lækkert ud :-)

    SvarSlet
  6. Kære Lisbeth. Tak for dine ord, ja der skal være plads til alle her på gården :-) Så må vi leve med lidt ukrudt (rigtige blomster på det forkerte sted):-) Hønsene elsker jo mælkebøtterne. Kærligst Merete

    SvarSlet
  7. Tak for linket Merete. Ja mælkebøttesirup er rigtig godt.
    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet