lørdag den 21. maj 2016

Endelig blomstrer min Clematis

På vores terrasse har jeg i det ene hjørne plantet en Clematis udenfor stakittet for nogle år siden. Den breder sig flot, og det er noget af et syn at sidde enten ved havebordet eller i dæksstolen og kigge på det væld af blomster.
 
 
Jeg ved desværre ikke hvilken Clematis plante det er. De andre Clematis planter jeg har er slet ikke lige så store, så dem slipper I for at se.
 
 

Her ses fra den østlige side, ind mod terrassen. Det er mere held end forstand, at jeg i sin tid har plantet busken ( hvis man kan kalde den det) med rødderne i skygge og resten af planten i solen, både morgensol, middags og aftensol. 

 
Fra den vestlige side. Selve planten er plantet i hjørne, og har overlevet 3 opgravninger fra TDC pga lynnedslag, hvor de har måttet ind og skifte alle ledningerne...
 
Det er jo lørdag og denne uge har været lidt hektisk, så det er tid fornyet energi og inspiration. Der er hus og have messe på Gram slot, det bliver spændende at se og opleve i dag.






 

12 kommentarer:

  1. Det er en montana Rubens, den bliver altid vældig stor og flot.
    God fornøjelse på Gram slot.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Tak for dit svar. Så blev jeg det klogere. Ja den bliver bare større og større, og den er fantastisk. Mojn

      Slet
  2. Hvor er den smuk! God fornøjelse på Gram Slot - jeg gad godt, men det passer ikke så godt i weekendens program, desværre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede. Gram er der også til næste år, jeg overvejer at lave en lille udstilling, som du jo også har afprøvet. Mon den gav dig noget? Kærligst Merete

      Slet
  3. Hej Merethe.Smuke klematis..........og siger som Lisbeth at det er en Montana Rubens.Har selv to stk. af dem.Og grigtig god fornøjelse på Gram slot.Er selv ved at lavet et indlæg fra Mit hjem er mit slot i Frb. have.
    Og vil da lige høre om du skal med til Tante Grøn.Så kan vi måske finde en du kan køre med.Rigtig god weekend Knus Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Jette. Desværre har vi lige et studentergilde d. 25.6 der skal overståes.. Studenten ønsker Synnejysk kaffebord, dvs. boller der mætter først så 7 kager, 7 småkager. Jeg lover billeder på bloggen, det er ikke hver dag det sker! Så tante Grøn må vente til næste sommer... Kærligst Merete

      Slet
  4. Hej Merethe
    Yes, Montana Rubens! Min blomstrer også på livet løs lige nu - og dufter så skønt. Jeg har også en "søster" til den: Montana "Freda" med mørke blade og mørkrosa blomster. Håber du havde en god dag i Gram ;-)
    Hilsen Henrik Havehjerne

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik. Gram kan anbefales. Selv bonden og den unge mand (min søn) tog med, måske blev der også kigget på lidt veteran traktorer, meen det var ny hyggelig. Kærligst Merete

      Slet
  5. Hejsa Merethe.
    Jeg har selv samme Klematis plantet for to år siden. Den er præcis lige så stor som din er nu og står i smukt blomster flor. Det siges den bliver rigtig stor og giver et vel af blomster. Det må så siges at være sandt. Det kan jeg jo se på dine billeder og på min veranda.
    Men syntes altså ikke min dufter..... Måske skyldes det alt det regn vi har fået de sidste dage!

    Rigtig dejlig søndag
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte. Så slipper vi for at vande :-).... Kærligst Merete

      Slet
  6. Åh montana Rubens er så flotte. jeg har den også, de er så flotte og er gode til at vokse sig store og vise en masse blomster. Montana går jeg for det meste efter.
    Ud tur til have messen, der er mange spændende ting :-)
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. kære Kirsten. Det kunne jeg sørme se på din blog, at du også har suget til dig af herligheder og har fået købt lidt mere til blomster vitaminerne :-) Kærligst Merete

      Slet