mandag den 18. januar 2016

Hyacinter.

Da jeg var i Ribe i forleden dag, fandt jeg hyacintløg. Før i tiden var det meget nemmere at købe løg, der skulle drives frem i et hyacint glas, jeg ved ikke hvorfor det er blevet så svært. Det har i mange år været fast del af mit julepynt, i vinduerne at have kræmmerhuse henover hyacintglas. Men nu er det ikke jul! og det er nu så hyggeligt at følge hvordan rødderne kommer frem, og hyacinterne vokser. Så jeg fandt en gammel node og kopierede, lavet et kræmmerhus og klippede af.
Så må vi se om det lykkedes mig at få drevet hyacinterne frem. 
 En vals i vindueskarmen..
 Her er løgene uden deres beskyttende hætte.
Sidst og ikke mindst, narcisser på køkkenbordet. Den billigste slags til en flad femmer i Netto. Det kunne jeg altså ikke stå for :-)


4 kommentarer:

  1. Hej Merete
    Jeg købte også de sovende påskeliljer i Netto, de kom fint, men holdt ikke ret længe. Nogen gange springer de slet ikke ud.
    Derimod holder roserne fra Netto længe, hvis man køber dem friske.
    Hyacinter holder jeg mig fra, de dufter for kraftigt indendøre, Bent har allergi, jeg synes også, at de dufter stærkt.
    Mojn fra Samsø

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. De fleste af min islygter er også med roser i. Du har ret i det du skriver med påskeliljerne, de holder ikke ret lang tid. Jeg elsker duften af hyacinter, men ved godt at det kan være drøjt for dem med allergi... Så er det godt det kan nydes i haven med den friske luft :-) Mojn fra Aavang

      Slet
  2. Kære Merete.
    Ja hyacinter med hat havde jeg også altid før i december måned, men som du skriver, er det svært at få løg til indendørs fremdrivning. Jeg synes altid det var sjovt når hatten begynder at løfte sig, og det var ikke altid at det var den forventede farve det begyndte at vise sig, men det gjorde ikke så meget dengang, for det var jo overraskelserne tid.
    Jeg har ikke den store succes med påskeliljer i vaser, det er som om de aldrig vil springe, så jeg har først dem i vasen når jeg plukker påske og pinseliljer fra haven. De dufter så herligt og er så kønne.
    Men er spændt på at læse om hyacinterne danser vals i vindueskarmen
    Kh.
    Kirsten

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Kirsten. Jeg skal nok opdatere dig her på bloggen :-)Så du kan se om hatten løfter sig og der danses en vals :-) Kærligst Merete

      Slet