mandag den 28. august 2017

Høst

Denne sommer har desværre været en af de mindre gode med vejret. Høsten her på gården har på samme måde være usædvanlig. Rugen blev høstet uden problemer, det meste af halmen kom hjem, men så kom regnen og det regnede og regnede. Bondemanden blev mere og mere utålmodig, græsset groede i haven og det var ikke muligt at slå det pga regn...
Nu er mere sog høstet, men vi mangler stadig, at høste 25 hektar byg.
 
 
I forhaven har vi endnu en gang haft besøg af muldvarpen, så det er frem med fælderne igen.
 
 
Dahliaerne derimod har nydt at få masser af vand, og viser nu deres glæde ved det.
 
 
Bonden gik endda så langt, at han vrappede en hel mark med halm, for at få halmen ind, så her ligger de nu pakket godt ind, så der er foder til vores kvier, vinteren over.
 
 
Jeg joker med, at vi har ganske almindelige biler, men majetærskeren har brede dæk og firehjulstræk. Hvilket sikkert ses på dette billeder, er en nødvendighed til tider i denne høst.
 
 
Her er maskinstationen i gang med at presse halmballer af den store slags, bonden og hans medarbejdere har arbejdet i mange timer for at få bjærget halmen, før regnen igen meldte sin ankomst. Selv vores nu efterskole dreng kom hjem og hjalp til her i weekenden, for at hente halmballer ind.
 
  
Til sidst og ikke mindst bruger jeg lang tid på at få plukket alle de modne hindbær og brombær der er lige nu, så fryseboksen bliver fyldt og marmeladeglassene bliver fyldte til vinterens komme..
Med ønsket til alle om mere sensommer solskin og dejlige dage.

17 kommentarer:

  1. Hej Merete. Vejret skaber bekymringer mange steder,men værst er det for dem som økonomisk er afhængig af det. Det må være en stor psykisk pres på en landmanden og dennes familie, så længe vejret driller når der skal høstes. Der kæmpes bravt,til langt ud på natten for at bringe høsten hjem,kæmpe respekt til de mennesker der tager denne kamp og deres familie. Jeg håber, at det lykkes at rede høste hos jer. Muldvarpene er nok blevet forstyrret af de store firehjulstrækker på marken og søger derfor til mere rolige omgivelser, men træls når det er i haven de kommer. Dine dahliaer er smukke der kan blive nogle smukke buketter med dem. Mums ! Siger jeg bare til dit sidste billed i dit indlæg,jeg elsker hindbær og dog har vi slet ingen. Vores brombær er slet ikke moden endnu,men jeg venter for de smager altså også godt. Hygge herfra og må solen smile meget hos jer den næste tid.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Leila. Heldigvis er min bondemand ganske stabil i sit humør. Hvis han er lidt nede, så er jeg som regel oppe og kan være positiv, og modsat. Vi er gode til at være team og tage kampen op sammen, eller fokusere på det der så lykkedes. Som madmor er jeg nød til at være fleksibel, er det høst, så er der mange mennesker til maden. Men jeg er nok også sådan af natur, at så tager vi den derfra sammen, og prøver at få det bedste ud af situationen. Så lige nu er der ukrudt i haven, langt græs visse steder, men hvis bonden og hans hjælpere bliver mætte efter en lang dags arbejde, så er det mere nødvendigt. Blomster og planter passer som regel sig selv. Mon ikke det går det hele... Du har i den grad ret i det med muldvarpene, som bliver forstyrret ude på markerne, så søger de ind i haven og rasere græsplænen... Tak for din ros med dahlierne, det er altid spændende og se hvad der har overlevet vinteren på halmloftet :-)Jeg har jo min hindbærbuske, som hæk og afgrænsning mod gårdspladsen, det kan vel kaldes den lidt sundere slags slik :-) Kærligst Merete

      Slet
  2. Belas as imagens.
    janicce/Brasil/RS

    SvarSlet
  3. Billederne er smukke.
    Jeg elskede at kende bloggen.
    janicce / Brasilien.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Janicce. Tak for din kommentar, som glæder mig meget. kærligst Merete

      Slet
  4. Hej Merete
    Mærkeligt at læse om jeres regnproblemer, når vi ikke får noget her. Vi har derimod tørkeproblemer. De lover regn her i morgen, vi håber.
    God høst uden regn til jer, men sommer bliver det ikke, siger de på DMI.
    Mojn

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Det er utroligt, at der kan være så stor en forskel på nedbør i lille Danmark.... Så jeg sender en lille aftenbøn om, at regnen kommer op til jer, og solen ned til os. Så vi kan få det sidste korn og halm i hus. Hilsen til Bent... Kærligst Merete

      Slet
  5. Føler med jer, jeg håber at resten af høsten kommer til at gå godt, hepper på at vejret bliver på jeres side.
    Ha en skøn dag
    Knus Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Jeg håber også at vi får både korn og halm i hus. Det kunne være dejligt med en slutning på høsten af de bedre... Dagen har været skøn med varme og sol, så bonden har heldigvis fået hentet de sidste halmballer, der blev presset i går. Så 50 flere halmballer i laden, det er godt. Tak for dine dejlige tanker. Kærligst Merete

      Slet
  6. Kære Merete
    Det har godtnok været en kedelig sommer, og jeg håber resten af høsten går godt. Her har det også regnet meget. Hvor er du heldig at kunne plukke alle de lækre bær. Måske der kommer et par lækre opskrifter på marmelade? 🤗
    Rigtig god dag søde

    Knus Lone

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lone. Jeg har virkelig tænkt over om en uge i syden sol, kunne give en del af det der kik, som dansk sommer når den er bedst kan give :-) Men så tænker jeg på al det man kan få til haven for de penge, også forsvinder ideen pludselige igen :-) Opfordringen på opskrifter er modtaget, og husket. Vi håber de sidste 25 hektar kom i hus uden voldsomme problemer... Hilsen til gemalen :-) Kærligst Merete

      Slet
  7. Jeg ønsker for jer at den sidste del af høsten går godt! Heromkring har det regnet ganske lidt i løbet af sommeren, men det kan I jo ikke bruge til noget lige nu ...
    Jeg har helt glemt at se til mine hindbær. Det vil jeg da gøre nu, for hvor ser dine skønne ud :-)
    God (høst)dag!
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Nana. Det lyder simpelthen vildt, at I slet ikke har fået så megen regn. Jeg har hele sommeren sagt, "så slipper jeg for, at vande". Du må ud og kigge til hindbærrene, det er så skønt bare, at kunne gå ud i haven og kigge og guffe lidt. Vi krydser arme og ben for at resten af høsten kommer i hus, uden al for mange udfordringer og med masser af sol. Hilsen til gemalen.. Kærligst Merete

      Slet
  8. Knæk og bræk med resten af høsten! Her kører de også nat og dag. Jeg så i Landbrugsavisen, at der er en idiot, der har hidset sig op over, at naboen høstede, når han skulle sove. Han skød med fyrværkeri efter mejetærskeren - sindssygt og vildt farligt. Han er heldigvis anklaget for farlig omgang med fyrværkeri og for at skyde udenfor den tilladte periode. Hvorfor flytter sådan en ikke ind til byen igen??? Endnu et knæk og bræk og lad os puste regnskyerne tilbage til der, hvor de kom fra.
    Knus, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Karen. Tak for din skønne hilsen og fortællingen om en meget tåbelig handling midt høsttiden, der kunne være endt med noget meget alvorligt. Jeg kunne godt unde alle haveejere at få skønne sensommerdage med sol og varme, er det Indian summer, man kalder det? Så vi krydser arme og ben for lidt stabilt vejr... Ps. det var da godt at I kom af sted i 14 dage til Italien :-) Kærligst Merete

      Slet
  9. Hej Merete.Ja !!! har jo læst her på bloggen af landmændene har haft deres udfordringer med høsten.
    For regn har vi vist alle fået.
    Men skønne dahlia du viser.Og det gør jeg da også.For Sofiholm har bare så ,age forskellige.
    Og de efterårshindbær nyder jeg også.Dejligt at kunne både fryse og lave marmelade af de skønne bær.
    Rigtig dejlig dag Knus Jette

    SvarSlet
  10. Kære Jette. Her på gården kan både have og resten af omgivelserne holde til den megen regn... Der kan jeg godt være bekymret for dem der bor i byerne, hvor den megen regn ikke kan komme væk, og skaber langt flere problemer. Dejligt at høre du også nyder efterårshindbærrene, de er som slik lige nu, og så skønne at have i fryseren :-) Kærligst Merete

    SvarSlet