mandag den 7. november 2016

Et lille kattehus

 
Hvad gør man ikke for de små dyrebørn, som har meldt deres ankomst sidst på sommeren for, at de skal overleve vinteren, vokse sig store og stærke, så de kan fange en masse mus og rotter.
Forhistorien er at vi mistede vi vores elskede tamme røde hankat sidste vinter. Nu har gården kun en tam kat tilbage, og det er hendes 4 killinger, som ses her. Hvis killingerne skal have en chance for at overleve vinteren og blive lidt tamme, så måtte der drastiske midler til. Et lille kattehus.
 
 
Så drengene gik i maskinhuset og fandt en gammel plade, som de skar til. Der blev målt og diskuteret vikler og hvordan det nemmest blev til et lille godt hus.
 
 
Frem med tommestokken, skruer og søm. Tag på og skruer, så huset kunne holde i lang tid.
 
 
Til sidst havde jeg en flamingoplade, som nøje blev opmålt og skåret op til bunden, så de små killinger ikke skulle fryse.
 
 
Her er så huset indviet, godt stoppet med halm, med tilfredse killinger. Så hver morgen, lige udenfor bryggersdøren mødes jeg af 4 killinger, som beder om mad. Alle 4 killinger er nu nemme at tage op, spinder og falder til ro. Så må vinteren vise om vores projekt med de 4 killinger lykkedes. 


12 kommentarer:

  1. Flot kattehus, ja mon ikke de bliver tilfredse med det, og forhåbentlig bliver I også tilfredse med dem, når de fanger mus og rotter.
    Mojn :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Jeg håber at de overlever vinteren... Men ved også godt hvor mange katte, der må lade livet pga uheld, maskiner og alt muligt andet, her ud på landet.. Fortsættelse følger.. Mojn

      Slet
  2. Efterårskillinger er udsatte, jeg håber, det lykkes for jer at få dem gennem vinteren. Det er et rigtig fint hus, I har fået lavet - og killinger er jo søde!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frede. Lige netop, de er udsatte de små pus, og så søde. Måske fordi vi ikke lige har den der hund pt., så bliver kattenes rolle lidt større. På samme tid, som deres mor er den bedste rotte og musefanger på gården... Og den slags nyttedyr er ikke at kimse af på gården... Kærligst Merete

      Slet
  3. Hvor er de altså bare kære, jeg håber da at de små kræ klarer vinteren. Der var nok dem der kunne komme til at lukke dem ind i huset :o)))
    Kærligst Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda. Hvis det ikke var fordi, at stalden er lige i nærheden, fyldt med køer og deres.... malkerobotter, hvor kattene har en lille selvbetjenings mælkecentral, så havde jeg måske også lukket døren op for de små kræ.. Men vi må se ad, om de klarer den derude.. Jeg lover dig, at mad og vand kommer de ikke til at mangle, og kærlige nusserier, som får dem til at spinde.. Kærligst Merete

      Slet
  4. Jeg tror at I har gjort en god gerning her :)
    De er SØDE.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Frk Anemone. Jeg håber det går, trods frost og kulde, der er lovet det næste stykke tid. Kærligst Merete

      Slet
  5. Nåhhh ihh og åhhh så søde de små er:-)))) og hvor er det herligt at se hvordan i samarbejder omkring alt muligt, også det fine kattehus. Nu har de da alle muligheder for at klare sig.
    Som Linda så har jeg også trangen til at tage dem ind, men er selv opvokset på landet, også er det god fornuft, for alle, i at lade dem være ude. Som barn forsøgte jeg altid at gøre vildkatte tamme-og der var stor glæde når det lykkedes<3
    Ha den dejligste dag
    Kærlige hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Du har en vigtig pointe! Det med, at gøre killingerne tamme, det er simpelthen så herligt. Især når der lige er en lille stund med pause, og en kop kaffe/the også en spindende kat i skødet der varmer dejligt her i løbet af vinteren... Håber du får en lige så dejlig dag:-) Kærligst Merete

      Slet
  6. Hej Merete.Hvor er det bare et fint lille kattehus drengene har lavet.Er sikker på at de små killinger nok skal klare vinteren.
    Min søster har også to udekatte der bor i drivhuset om vinteren.
    Rigtig god aften Knus Jette

    SvarSlet
  7. Kære Jette. Jeg må desværre skuffe dig og beklage, at den første killing allerede er gået til, så nu har vi kun 1 killing der er rød... Det har været så herligt, at gå og lave julehave i denne weekend, nu har killingerne nemlig fundet ud af, at det er sjovt, at følges med menneskene, der fodrer dem... Så jeg har haft en eller flere i hælene hele tiden :-) Det giver håb, at høre det er lykkedes din søster, at få kattene til at trives i et drivhus. Kærligst Merete

    SvarSlet