torsdag den 16. februar 2017

Et hjertesuk

I vintertiden klippes mange af de levende hegn, som jeg kører forbi her i Sønderjylland. I dag skal det skal være noget så effektivt, men det er et sørgeligt syn, at kigge på efter klipning af hegnene med mine "haveøjne". Snorlige op til 3 - 4 meter, længere når maskinen ikke op! Men se hvad der sker med grenene:


Med den viden jeg har om beskæring, er det her ikke et kønt syn, men derimod indgangsport for sygdomme, en måde at gøre træet svagt på.

 
Ingen skarpe lige klip, tæt på stammen. Afstanden til maskinen er det bestemmende.
 
 
Det er sikkert, at udsynet er bedre for bilerne på vejen, der er ikke en gren som hænger ud over kørebanen, men når jeg kigger på hver enkelt træ, SUK. I toppen anes hvor langt de træers grenen hænger ud, som ikke er blevet klippet!
 
 
Her fra den anden side, helt lige sider med grøftekanter, der er ryddet og hvor afklippet grene er i små stykker, så de hurtigt kan komposteres. Frit udsyn for biler og alle andre køretøjer.
 
 
Her et nærbillede af grene i grøftekanten, som også lige har fået en tur med en eller anden maskine der ryddede alt væk. Mon ikke min holdning til denne effektive metode skinner tydelig igennem. Der er tidspunkter hvor maskiner holder deres indtog i naturen på så bestemmende vis, at ikke meget er tilbage til fantasien, der handler kun om menneskene og deres ret til at være her.


12 kommentarer:

  1. Hej Merete
    Du har fuldstændig ret, jeg kan godt se, hvad du mener, det er et sørgeligt syn. Men vi må erkende, at de ikke kan gå ligesom vi gør i haven og klippe hver enkelt gren af, det er der nok ikke ressourcer til, desuden er trafiksikkerheden vigtig, synes jeg. Folk har så travlt og kører ofte vældig stærkt.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Du har ret i at der jo ikke er tid og ressourcer til den slags i dag. Men det ændrer ikke på, at det ser skrækkeligt ud lige når de har klippet grene, det krymper sig nærmest i mig....Tak for dejlige sol og blomsterbilleder, det er som vitaminer... Kærligst Merete

      Slet
  2. Ja det ser forfærdeligt ud, det kan vi hurtig blive enige om. Træerne er nok stærkere end vi lige regner med men jeg glæder mig hvert år når de har været i nærheden med den forfærdelige maskine, til at der kommer blade på træerne så man ikke ser det så meget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita. Rart at vide du også synes, at det ikke er noget kønt syn. Jeg prøver også, at tænke på det forsvinder igen, når bladene kommer på, at træerne er stærkere end som lige.... Men nogen gange tænker jeg, skal det være så effektivt... Nu fik jeg endeligt kigge alle dine dejlige indlæg her fra det sidste stykke tid, dejligt med al den kreativitet:-) Kærligst Merete

      Slet
  3. Den form for beskæring kommer aldrig til at foregå i vores læhegn. Heldigvis bestemmer vi selv hvordan de skal beskæres. Jeg synes som du at det er synd og skam for de store træer.

    Kærlig hilsen Anette

    SvarSlet
  4. Kære Anette. Der hvor jeg bestemmer, da kommer det ikke til at foregå! Desværre bestemmer jeg ikke så mange steder her på gården, du ved rundt omkring ved markerne, så der må jeg leve med at det ikke ser for kønt ud.... Men i haven!!! Der får de ikke lov til at nærme sig... Håber du har solskin i dag :-) Kærligst Merete

    SvarSlet
  5. Skønt at læse din holdning til den form for "beskæring". Jeg brokker mig altid når vi kører forbi trær der er klippet på den måde. Her er det sikkert et spørgsmål om økonomi. Trafiksikkerheden kan jo stadig højnes ved at klippe "rigtig" Kærlig hilsen Leila

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Leila. Jeg kan godt se pointen ved trafiksikkerheden og effektiviteten, men kønt ser det altså ikke ud... Der er plads til forbedring :-) Hos både mennesker og maskiner... Kærligst Merete

      Slet
  6. Det er godt at høre din mening Merete, og den kommer slet ikke bag på mig, du er så nænsom og kærlig.
    Det handler kun om effektivitet(tjep tjep), jeg er ved at kaste op over det ord, det levner ikke engang plads til det enkelte menneske, sådan som jeg ser det.
    Nuvel der skinnede min mening vist også igennem;-)
    Ha en god weekend
    Kærlige hilsner Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Tjep, tjep er der ikke en fugl, der siger sådan ... :-) Jeg kan kun give dig ret i at alt skal passe så perfekt, når vi taler systemer og mennesker. Når det kommer til stykket er vi alle unikke og har vores ganske særlige at bidrage med i samfundet.... og hurra for at vi ikke er ens! Det ville da blive noget så kedeligt :-) Knus og kærlige hilsner til dig. Merete

      Slet
  7. Det ser meget barsk ud. Med det rigtige værktøj og slepne knive, kunne snittet nok også have set noget kønnere ud... Men det skal jo til - læhegn skal plejes lige som en havehæk. Ellers opnår man ikke den rigtige luftgennemstrømning og dermed læ. Bare spørg din landmand :-)
    I moderne læplanteringer langs vejene trækkes træerne længere væk fra vejbanen og man vælger i højere grad træer, der ikke bliver så høje - der kan man opnår et mere naturligt voksende hegn. Men det koster altså betydeligt mere jord!

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Henrik. Hvis du vidste hvor mange diskussioner vi har, her på gården om læghegn, eller ej så ville du klukke af grin. Da jeg ved at du kommer jævnligt på samme egn, som der hvor jeg bor, så ved jeg du kender alt til jordfygning og den konsekvens det har på markerne i foråret for bønderne her på egnen... Som husmor og den der pudser vinduer og gør rent, så er det noget af det som sviner allermest indenfor, og udenfor altså jordfygning. Blankt indrømmet så er det virkelig sur tjans, at skulle gøre rent efter sådan en omgang... Når man meget hellere vil sysle i haven i solskinnet :-) Så hurra for læhegn og klipning, meeen der er plads til forbedring af maskiner og mennesker... Kærligst Merete

      Slet