søndag den 29. januar 2017

Fermentering

I gamle dage eller, før pasteuriserings metoden blev opfundet af herren af samme navn Louis Pasteur. Brugte man fermentering/gæring for, at kunne gemme/forarbejde grønsager, som eksempelvis kål (surkål). Men kan faktisk gemme/ forarbejde de fleste grøntsager med den metode. Men i forbindelse med at pasteurisering blev opdaget, blev fermentering en glemt teknik. 
 
 
Denne bog beskriver ret indgående teknikken. Hvis nogen skulle have yderligere interesse. Der er også masser på internettet og restaurant Noma i København.
 
 
Et glas boblende kombucha med smag af hyldeblomst bød os velkomme til et lærerig aften på Vester Vedsted Vingård. Har nogen interesse i at finde ud af mere om vingården, så tryk HER 
Jeg var faktisk så heldig, at jeg havde vundet denne lærerige aften via et facebook opslag, og det er ikke sidste gang vingården får besøg.
 
 
 
Kombucha bliver her blandet med hyldeblomst saft. Kombucha er lavet af en gærsvamp (en scoby), der vokser ved hjælp af sukker og sort the. Når første fermenterings process er igennem kan der tilføjes smag som hyldeblomstsirup.
 
 
 Her er Birthe fra vingården i gang med at lave kefir.
Vi fik alle både en scoby i kombucha på glas, en flaske kombucha med hyldeblomstsirup i, et glas med kerfir med kefirgryn, så produktion kunne begyndes med hjem, så nu skal der eksperimenteres.
 
 
Her er et billede af kefir med hindbær og kefir med appelsinsaft. Det er lidt at sammenligne med en mild form for sodavand med lidt brus, smagen er bare mere "mælksyre" agtig.
 
 
Det sidste vi lærte var at lave kvass af æbler, vand og honning. En mild form for æblejuice, som jeg godt kunne komme til at holde af, men jeg er heller ikke til alt for sødt og alt for meget brus...
 
 
Aftenen sluttede af med den skønneste rødbedesuppe, hvor der var hele fermenterede rødbedestykker i. Alt i alt en fantastik aften med ny lærdom om gamle teknikker, der skal bruges til noget af alt det der er i min køkkenhave, som ikke har særligt meget med blomster, at gøre...
 


12 kommentarer:

  1. Det ser spændende ud men nu jeg er blevet alene har jeg bestemt mig til at nedlægge køkkenhaven. Jeg tror ikke jeg får det brugt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Rita. Vi kan jo ikke være alle vegne, og det er da meget vigtigere, at du passer din planter og butikken. Netop fordi vi kommer til at have for meget denne sommer, så ville jeg i gang med at hengemme til vinteren, og der var denne metode noget helt andet, end de almindelige syltede rødbeder, som i øvrigt bliver spist i hobetal....:-) Giv hundene et klap fra mig. Kærligst Merete

      Slet
  2. Hej Merete
    Ja fermentering er meget oppe i tiden, det er nu ikke noget, jeg vil prøve kræfter med, men det er meget in her på øen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth. Det glæder mig at høre, det også er trend på øen... Jeg tænker på det lidt som at lege, når der er i righoldige mængder i urtehaven, så hvorfor ikke prøve noget nyt :-) De bedste hilsener til dig og Bent. Merete

      Slet
  3. Sikke dog en fantastisk aften Merete. Sikke en gevinst!
    Sikke en lærdom og noget for alle sanserne. Er da vildt imponeret at alle de ting.
    Ja jeg anede faktisk intet om det....

    Rigtig skøn dag
    Knus

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Charlotte. Der er til timers læsning på nettet. Timers eksperimenterne, måske noget af det lykkedes og smager rimeligt.. :-) Så det ikke kun er de syltede rødbeder til leverpostej, som tilbehør... Kærligst Merete

      Slet
  4. meget spændende, og fin blog du har her

    SvarSlet
  5. Kære Merete
    Det bliver spændende at se hvad du får lavet, det glæder jeg mig til at høre om:-) jeg har godt nok hørt om det, men ikke tænkt videre over hvad betydning det havde, eller hvad man skal bruge. Det minder mig om at jeg for mange år siden havde kefir, som blev holdt i live til jeg opdagede jeg ikke kunne tåle al den citron der skulle bruges i opskriften-jeg drak det pgu af et eller andet med sundhed, husker det faktisk ikke så godt længere. Men husker de løbende øjne og næse, hi hi
    Kærlige hilsner og dejlig dag fra Anette

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Anette. Det er da noget af en beretning om kefir du der har... Ja vi bliver aldrig for gamle til at lære.... Lad os nu se om jeg kan holde gærsvampen i live og kefiren... Det er med at lave om på vanerne, og få skiftet med sukker og de andre tilsætnings midler der får kefiren til at vokse... Kærligst Merete

      Slet
  6. Det er et meget inspirerende indlæg du har,min hjerne blev lige oplyst om at der var endnu noget som den må sætte sig ind i. Dine foto der følger med, er så lokkende, at jeg må undersøge den teknik ,hvem ved måske også afprøve den. Ha en god dag,knus herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Leila. Skønt at høre mit indlæg kan inspirere dig og andre. Dejligt at vi bliver ved med at lære nyt og andet, måske gammel viden der genopfriskes :-) Dejlig sne og frost til dig og din gemal, håber I kan holde varmen? Kærligst Merete

      Slet